اجرای سقف شیبدار

آردواز شیروانی و فلزی
آردواز شیروانی و فلزی
ژانویه 13, 2022
سقف شیروانی شیبدار
سقف شیروانی شیبدار
ژانویه 14, 2022

اجرای سقف شیبدار

از مهمترین قسمت های هر ساختمان، سقف می باشد که بر اساس شرایط آب و هوایی برخی مناطق، نیاز به اجرای سقف به صورت شیبدار می باشد. انواع متفاوتی از سقف ها وجود دارد مثل سقف گنبدی، سقف شیبدار و سقف صاف. که در این میان سقف شیبدار به دلیل قابلیت احرا در تمام شرایط آب و هوایی، کاربرد بیشتری دارد. سقف شیبدار هم به نوبه خود دارای مدل های متفاوتی از جمله سقف شیبدار یک طرفه، دوطرفه و چند طرفه می باشد که این سقف ها در نوع پوشش هم با یکدیگر تفاوت دارند.

مراحل کلی اجرای سقف شیبدار

  1. اولین مرحله در اجرای سقف شیبدار، آهن کشی می باشد. ابتدا ستون ها و خرپا ها را در جای مناسب قرار می دهند و بعد از آن شروع به فریم کشی می نمایند. نکته ای که در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد این است که زاویه سقف شیبدار نباید کمتر از 32 درجه باشد. جنس فریم ها از پروفیل بوده و اندازه آنها 60*30 می باشد که در فواصل 80 سانتتی متر از یکدیگر به کار برده می شوند. با توجه به نوع سازه، می توان این فواصل را تغییر داد.
  2. مرحله دوم اجرای سقف شیبدار، عایق بندی سقف است. انواع مختلفی از عایق سقف وجود دارد، برای مثال توری مرغی، کارتن پلاست، پشم شیشه و پشم سنگ از جمله عایق هایی هستند که در اجرای سقف شیبدار مورد استفاده قرار می گیرند. برای عایق بندی ابتدا توری مرغی را بر روی سقف نصب می نمایند. در مواقعی که نیاز به شستشو می باشد مانند دامداری یا سالن های مواد غذایی، کارتن پلاست را به جای توری مرغی به کار می گیرند و عایق پشم شیشه و یا پشم سنگ را بر روی آن قرار می دهند.
  3. بعد از اجرای عایق بندی سقف شیبدار نوبت به اجرای ورق های سقف شیروانی می رسد که این ورق های فلزی ممکن است از جنس گالوانیزه رنگی با طرح های مختلف ذوزنقه، سینوسی، طرح سفال و انواع تایل ها باشد. نحوه برش این ورق های شیروانی به صورت طولی می باشد و بهترین ابزاری که برای برش ورق های سقف شیروانی به کار برده می شود، دستگاه فرز می باشد. برای اجرای سقف شیبدار، این ورق ها را یه صورت افقی بر روی ستون ها و خرپا های ساختمان نصب می کنند و برای جلوگیری از زنگ زدگی ورق ها، قسمت های بریده شده را رنگ می زنند و بعد از قرار دادن آنها بر روی سقف قسمت انتهایی را با پلاستیک یا نوار چوب می بندند. این کار مانع از ورود باران و گرد و خاک به داخل ساختمان می شود.

شما می توانید با توجه به بودجه و شرایط آب و هوایی محل سکونت خود، سقف سیبدار خود را با هر متریالی اجرا نمایید.